Toyota Supra Turbo
Den har vært med i utallige blader og tv show og er relativt kjent i media fra tidligere.
Ny eier kjøpte inn deler fra diverse tunere og fikk den satt sammen for dynokjøring, målet var så tidlig respos og så mye effekt som mulig på oppsettet.
Det gikk ikke helt som planlagt, fullt ladetrykk ved over 5000rpm en hakkete og ugjevn gange, og umulig å starte..
Etterhvert som tiden gikk startet den heller ikke varm. Den var død, da vi fikk bilen inn på verkstedet.
Etter noen timer feilsøking kunne vi konstantere at inngang strøm + til styrhengheten hadde dårlig kontakt, samme med hoved rele styring og – gods.
kamakslene var justert med for tett senter ift profilene og hele mappet var rotete.
Etter å ha fått klarsignal fra kunde skiftet vi ut deler av ledningsmatten og kontaktene til ECU.
Kammene ble timet på nytt denne gangen med vår teori om hvordan en stor turbomotor skal justeres, og vi lagde et helt nytt start/base map i AEM serie 2 programvaren (1 v24)
Oljen ble skiftet, da denne oljen hadde for høyt bensininnhold, vi bruker da kun Motul fra 300v serien.
(les om den HER.
Resultatet etter korrigering var 573whp og 733Nm på ca 1,35 bar trykk mot tidligere 560whp på 1,7bar trykk.